Koers houden door te blijven investeren

‘Een gezond bedrijf als Hoppenbrouwers doorstaat een crisis, ook deze atypische coronacrisis. We zijn dit jaar weer enorm gegroeid; met bijna 20% ten opzichte van vorig jaar. Om deze groei door te kunnen zetten, blijven we investeren in onze eigen organisatie via autonome groei én door andere installatiebedrijven over te nemen’, aldus Marcel de Boer, financieel directeur van Hoppenbrouwers.

Marcel de Boer

‘Tevreden klanten en winst maken gaan vaak hand in hand. Dat betekent namelijk dat projecten goed gaan en kostenefficiënt verlopen.’

Collectieve denkkracht Het succes van deze groei zit hem in de mensen van het bedrijf. Hoppenbrouwers maakt gebruik van collectieve denkkracht door te werken met zelfsturende teams. De leiders van de teams weten, naast alles van de klant en het project, ook alles van Finance en HR. Deze aanpak heeft ten tijde van corona zijn vruchten afgeworpen. De visie van het bedrijf is dat het veel efficiënter is om mensen hun eigen problemen te laten oplossen dan collectieve maatregelen uit te vaardigen. ‘Toen COVID-19 in maart de kop op stak, hebben we verschillende financieel-economische scenario’s in kaart gebracht. We hebben bepaald welke opties we zouden moeten inzetten als we financieel aan de noodrem zouden moeten trekken. Denk aan wel of geen winstdeling in april en salarisverhoging in juli volgens de CAO. Gelukkig hebben we geen extra maatregelen hoeven te treffen. Ook hebben we geen gebruik hoeven te maken van de NOW-regeling. We hebben gewoon koers kunnen houden door goed samen te werken en te blijven vertrouwen in onze eigen kracht’, vertelt Marcel trots.

Waardevolle acquisities Ook in coronatijd is Hoppenbrouwers blijven investeren. In opleidingen van medewerkers en in de automatisering van processen, maar ook in overnames. In de groeiambitie voor 2023 is een mooie stap gemaakt door een bedrijf in Sittard en bedrijven in Almelo en Oldenzaal over te nemen. Bedrijven die passen bij de cultuur van Hoppenbrouwers, die dezelfde normen en waarden hebben en expert zijn in elektrotechnische installaties (E) en/of werktuigbouwkundige installaties (W). Hoppenbrouwers krijgt wekelijks bedrijven aangeboden ter overname. Bas Ceelen, directeur Integratie, geeft aan: ‘Met familiebedrijf Löwik Installatiegroep in Almelo en Technodak in Oldenzaal hebben we een bedrijf van zo’n 136 man aangekocht, met veel kennis en kunde in de werktuigbouwkundige installaties. Het bedrijf in Sittard, de Hatulek Group met 31 man, is bijzonder goed in panelenbouw. Dat zijn twee heel waardevolle acquisities: zowel qua expertise als qua geografische ligging als je kijkt naar onze ambitie om als landelijke speler te opereren. Beide overnames hebben we kunnen doen zonder additionele financiering. Deze hebben gezorgd voor 8 miljoen omzet in 2020 en 35 miljoen omzet op jaarbasis.’

Omzet E en W in balans De totale omzet van Hoppenbrouwers in 2020, inclusief de omzet uit de overnames, is 218 miljoen; de winst na belasting is 5,3%. Daarmee heeft het bedrijf haar doelstellingen gehaald. ‘Binnen de omzetdoelstelling hebben we een goede balans weten te realiseren tussen E en W. Dat we van origine beter waren in E, zie je nog wel terug in het projectrendement en de service- en onderhoudscijfers’, aldus Marcel.

Koers 2021 Voor volgend jaar heeft de directie van Hoppenbrouwers weer een aantal uitdagende financiële doelstellingen neergezet. Bovendien zal het bedrijf alert blijven op kostenbeheersing, risicomanagement en het efficiënter maken van de operatie. ‘Tevreden klanten en winst maken gaan vaak hand in hand. Dat betekent namelijk dat projecten goed gaan en (kosten)efficiënt verlopen’, zo geeft Marcel de Boer aan. Hoppenbrouwers koerst voor 2021 op 275-300 miljoen aan omzet inclusief twee of drie nieuwe vestigingen: autonoom of door overname.