Buitendienstmedewerkers over Technisch Beheer

Buitendienstmedewerkers over centralisatie

Hoe denken medewerkers in de buitendienst over de centralisatie van Technisch Beheer? Een interview met Jacques Kovac, servicetechnicus, en Antoon van Gestel, inspecteur.


“Als we goed samenwerken, wordt het voor iedereen beter”

Op de foto: Bert van Dijk


"Van zij naar wij"

Jacques Kovac werkt sinds 1 september 2008 in de buitendienst als servicetechnicus. Hij is allround inzetbaar, maar heeft als specialisatie het onderhoud aan koelinstallaties. “Een goede zaak” zegt hij over de centralisatie van Technisch Beheer. Waarom vind je het een goede zaak dat Technisch Beheer centraliseert? “Er moet wat gebeuren omdat het nu nog geen geoliede machine is. Zo ontbreekt op werkbonnen vaak essentiële informatie, zoals het materiaal dat je nodig hebt voor een bepaalde onderhoudsklus. Frustrerend voor de monteur én voor de klant. Laat ik zo zeggen, een schilder stuur je ook niet zonder verf op pad. Hoe fijn is het als je in één keer wél alles bij je hebt. Dan houd je tijd over om dat te doen waar het werkelijk om gaat; het onderhoud. Ook denk ik dat we door de centralisatie beter gebruik kunnen maken van elkaars expertise. Bovendien hoop en verwacht ik dat we dichter bij huis kunnen blijven werken. Vanwege de vele kilometers die we nu maken, noemen we onszelf weleens ‘team Freebees’, vernoemd naar de spaarpunten die je bij het tanken kunt krijgen. Dus ja, een goede zaak dat Technisch Beheer centraliseert.” Hoe zie jij de toekomst voor Technisch Beheer? “We gaan veel meer gebruikmaken van elkaars handen en expertise. Als we goed samenwerken, wordt het voor iedereen beter. Daar verheug ik me op! Als iets lekker loopt, dan word je vanzelf positief. Dat ben ik overigens al van nature, hoewel ik bezorgd ben over een eventuele kloof die gaat ontstaan tussen de binnen- en buitendienst. Nu stap ik in Heesch makkelijk binnen bij een planner. Hoe gaat dat als alle planners straks in Udenhout zitten? Ik merk dat meer collega’s daar zorgen over hebben. Ik heb het daarom als aandachtspunt benoemd in het individuele gesprek met Steven.” Wat doe je nu al om een betere samenwerking te laten ontstaan? “Samen met twee collega’s uit Udenhout, Bart Rombouts en Bert van Dijk, houd ik me bezig met de invoering van een uniform rapportagesysteem. Doel is dat iedereen op dezelfde manier gaat rapporteren. Dat zal voor meer inzicht en overzicht zorgen; zowel voor de klant als voor ons. De klant krijgt voortaan maar één rapportage met volledige informatie in plaats van tig verschillende werkbonnen met summiere gegevens. Wij houden inzicht in welke werkzaamheden we waar en wanneer hebben verricht. Een deel van de buitendienstmedewerkers werkt overigens al met dit rapportagesysteem. Voor de collega’s die er nog niet eerder mee werkten, wordt het de komende tijd even wennen, maar uiteindelijk zal het werk voor iedereen makkelijker en leuker worden.”

Antoon van Gestel is één van de huidige negen inspecteurs binnen Hoppenbrouwers. “Een klein clubje” noemt hij het. “De centralisatie zal ervoor zorgen dat je vaker de dingen kunt doen waar je affiniteit mee hebt.” Wat vind je van de centralisatie van Technisch Beheer? “Een goede zet! Hoe meer we gaan samenwerken, hoe beter we elkaars kwaliteiten kunnen gaan benutten. Ik verwacht dat we als inspecteurs nog meer de dingen kunnen gaan doen waar we affiniteit mee hebben. Zo hebben we nu veel onnodige reistijd. Het gebeurt regelmatig dat een monteur uit Roosendaal naar Nijmegen rijdt voor een inspectie, terwijl een monteur uit Nijmegen naar Roosendaal gaat. Een centrale planning zal ervoor zorgen dat dat efficiënter verloopt. Daar valt echt wel winst te behalen.” Wat betekent dit voor de toekomst van Technisch Beheer? “Dat we beter van elkaar weten waar de gaten vallen, we het werk beter kunnen verdelen en elkaar vaker even kunnen helpen. Door efficiënter te werken, kunnen we ook opdrachten voor grote klanten aan. Uiteindelijk worden we er allemaal beter van als we als één team gaan werken. Dan moeten we er nog wel voor zorgen dat we ook echt als één team gaan fungeren. Denken vanuit ‘wij’, in plaats van ‘zij’. Wat doe je er nu al aan om die samenwerking onderling te laten ontstaan? “Begin dit jaar ben ik gestart met digitaal inspecteren. Voortaan neem ik mijn IPad met de tekeningen van de installaties mee naar de klant. De aantekeningen die ik voorheen op papier maakte, zet ik rechtstreeks in het document erbij. Vervolgens kan ik die tekening delen met collega’s. Zo kunnen we het werk makkelijker van elkaar overnemen. Echt samenwerken dus. Dat je niet meer met volle ordners hoeft te sjouwen is mooi meegenomen. Toen ik er wat ervaring mee had opgedaan, heb ik tijdens een ontbijtsessie enkele collega’s enthousiast weten te maken over de digitale inspectie; ze waren binnen een dag om toen ze het gemak hadden ervaren. Een hulpmiddel als dit, zorgt ervoor dat we binnen Technisch Beheer slimmer kunnen gaan werken in plaats van dat we harder moeten gaan lopen.”