Project

Nieuwe duurzame busremise in Utrecht

Hier leeft onze techniek!

"Als er één gebouw een duurzaamheidsstempel verdient, dan is het wel de nieuwe busstalling Westraven in Utrecht!"

Groener dan groen: circulaire busstalling Westraven

Als er één gebouw een duurzaamheidsstempel verdient, dan is het wel de nieuwe busstalling Westraven in Utrecht. De bussen rijden vanaf 2025 volledig elektrisch. Boven op het kantoor vind je een groen dak vol zonnepanelen. En aan ons de uitdaging om de werktuigbouwkundige, elektrotechnische en beveiligingsinstallaties te bouwen. Meindert Tiemensma, technisch manager bij Van der Ven: “We hadden een goed gevoel bij Hoppenbrouwers. Met name door hun duurzame karakter en manier van ontwerpen uitwerken. Daar hoorden we over van andere referenten en ook na het zien van vorige projecten, kregen we het vertrouwen in hun kunde.”

Duurzaam bouwen: eerder regel dan uitzondering

Dat circulair bouwen een andere aanpak vergt dan traditionele bouw, staat buiten kijf. Er moet immers anders naar het ontwerp en materiaalgebruik worden gekeken. In hoeverre was dat van invloed op Hoppenbrouwers?  Projectleider Werktuigbouwkunde Sander van den Broek: “Het was even schakelen om binnen een  bestek te werken dat zo gericht op is duurzaamheid. Maar al snel bleek de puzzel goed te passen. We bouwen op twee manieren circulair: bij en na levering.”  “Bij de levering van de installaties gaat het erom dat wij deels gerecyclede materialen gebruiken, zoals staal en koper”, vervolgt Sander. “Zo zijn de rioleringen voor vijftig procent hergebruikt. Deze vorm van circulair bouwen is voor de werktuigbouwkundige afdeling van Hoppenbrouwers niets nieuws. Wat niet iedereen weet, is dat wij voor alle projecten gerecycled materiaal gebruiken. Onze oplossingen zijn op dat gebied dus altijd duurzaam.”  

“Al snel bleek de puzzel goed te passen. We bouwen op twee manieren circulair: bij en na levering”

Uitdaging van de elektrotechnische installaties

Frank de Kok, projectleider Elektrotechniek,  kreeg iets meer uitdagingen op zijn pad. Hij is verantwoordelijk voor de elektrotechnische installaties van de busstalling, zoals de zonnepanelen, verlichting en het datanetwerk. “Er zijn wel gerecyclede materialen beschikbaar zoals kabelgoten, maar die moeten wel aan onze kwaliteitseisen voldoen”, vertelt hij. “Ons team zocht daarom de balans tussen de wens om zoveel mogelijk circulair te bouwen en de kwaliteit te leveren die wij onze klanten garanderen.”  

Beter circulair bouwen

De Utrechtse busstalling is volgens Meindert pionierswerk geweest. Het gedachtegoed is helder, maar de uitwerking staat in de kinderschoenen. Hoe maak je bijvoorbeeld circulariteit meetbaar? Hoe druk je dat uit in getallen? “We hebben er samen uiteindelijk een eigen eenvoudige invulling aan gegeven, waardoor het voor de opdrachtgever aannemelijk werd dat we het gedachtegoed konden verwezenlijken. Dat is echt teamwork.” “Het vraagt ook om de nodige creativiteit”, vervolgt Meindert. Wij moesten meedenken met leveranciers en hen aansturen, bijvoorbeeld om te zorgen dat het materiaal zoveel procent gerecycled is. Je ziet dat Hoppenbrouwers hiermee ervaren is. Hun creativiteit, de kennis van technieken die ze toepassen en het effect van hun bewuste en doordachte keuzes: ze waren overal vertrouwd.” Sander ziet mogelijkheden voor de toekomst om circulair bouwen naar een hoger niveau te tillen. “Onze installaties zijn maatwerk en voor dat ene specifieke gebouw ontworpen. Dat maakt over tien jaar de zoektocht naar een nieuwe bestemming natuurlijk wat lastiger. Het lijkt mij mooi als wij  bij toekomstige projecten installaties bouwen die generieker zijn. Bijvoorbeeld door een luchtbehandelingskast te ontwerpen die net iets meer capaciteit aankan dan nodig is. Of door minder leidingwerk toe te passen.”  

(H)op de Hoogte | juli 2021 www.hoppenbrouwerstechniek.nl